Parodontitis

Parodontitis is een vergevorderde tandvleesontsteking waarbij kaakbot afbraak heeft plaatsgevonden. Dit wordt vaak voorafgegaan door een mildere vorm van tandvleesontsteking.

Parodontitis

Parodontitis is een vergevorderde tandvleesontsteking waarbij kaakbot afbraak heeft plaatsgevonden. Deze aandoening wordt vaak voorafgegaan door gingivitis, een mildere vorm van tandvleesontsteking. Gingivitis en parodontitis worden vaak veroorzaakt door verwaarlozing van uw gebit, maar dit kan ook een andere oorzaak hebben. Denk hierbij aan medicatiegebruik, Diabetes Mellitus, hart- en vaatziekten en roken. Een andere mogelijkheid is dat u de aandoening genetisch heeft geërfd.

Parodontitis komt in verschillende stadia en op verschillende leeftijden voor. Echter vormt parodontitis zich geleidelijk en merkt de patiënt dit zelf pas op het moment dat er al veel schade is aangericht (afgebroken kaakbot). Het is daarom van groot belang om naast het onderzoeken van gaatjes en eventueel andere problematiek, ook uw tandvlees vaker per jaar te laten beoordelen om parodontitis tegen te gaan.

Parodontitis kan bijna altijd behandeld worden, vaak is deze aandoening al goed te behandelen door een mondhygiënist. Indien nodig gebeurd dit in samenwerking met een Parodontoloog. De behandeling van parodontitis gebeurd niet in één zitting, dit is een proces van ongeveer 3/4 maanden. Om te beginnen plant de mondhygiënist een intake behandeling in, tijdens deze behandeling wordt een parodontiumstatus gemaakt. Hierin verwerkt de mondhygiënist alle gegevens die zij in uw mond heeft geconstateerd. Denk hierbij aan belangrijke informatie omtrent het steunweefsel. De huidige parodontale situatie in de mond is op deze manier duidelijk voor de behandelaar. Dit is noodzakelijk voor het behandelplan en een optimale reiniging. Op deze manier kan men vergelijkingen maken met nieuwe metingen in de toekomst, ofwel het monitoren van progressie. Aan de hand van deze status, stelt de behandelaar een passend behandelplan op. Deze wordt vervolgens uitgebreid met de patiënt besproken. De grondslag van deze status is het noteren van de diepte van de ruimtes tussen de tanden en het tandvlees (pockets). Andere belangrijke informatie zijn onder andere, de mate waarin het tandvlees is teruggetrokken (recessie). De mate van toegankelijke wortelsplitsingen (furcaties) en de mate van mobiliteit van de tanden en kiezen. Ook wordt er gekeken naar de mate van ontsteking genoteerd (bloeding).