Nazorg implantaten

Nazorg implantaten

Implantaten, deze worden in de tandheelkunde gezien als echte tanden. De reden hiervan is dat er buiten het ontstaan van gaatjes, wel andere problemen kunnen optreden.

Een implantaat heeft na het plaatsen een goede nazorg nodig, juist omdat dit niet uw eigen tand is. Het weefsel rondom een implantaat kan namelijk ontstoken raken. Deze ontstekingen kunnen ontstaan door het verwaarlozen of onvoldoende reinigen van het implantaat, want ook langs de randen van de kroon óp de implantaat hoopt zich plaque (bacteriën uit voedselresten ) op. Bij herhaaldelijke vorming van plaque rondom het implantaat gecombineerd met een slechte mondhygiëne, kan dit leiden tot ontstoken tandvlees. Gelukkig is ontstoken tandvlees goed te behandelen, alhoewel dit snel over kan gaan op parodontitis oftewel een tandvleesontsteking waarbij botafbraak optreed. Ben je te laat met het constateren van deze ontsteking, die zich vrijwel pijnloos kan voortschrijden, dan kan dit betekenen dat het implantaat los komt te zitten en verwijdert moet worden.

Maar hoe voorkom je dit probleem?

Als mond zorgprofessional is het van groot belang om na het plaatsen van een implantaat goed de nazorg met de patiënt te bespreken. Om het implantaat zo schoon mogelijk te houden, zult u in de meeste gevallen de mondhygiënist bezoeken. Deze behandelaar zult u uitleggen hoe u het implantaat het beste kunt schoonhouden. Op de markt zijn daar een groeiend aantal producten voor zoals tandenborstels, ragers en floss speciaal voor implantaten. De mondhygiënist zal voortdurend de conditie van het weefsels rondom de implantaten beoordelen en deze vergelijken met keren ervoor. Er wordt bekeken of er plaque en tandsteen op het implantaat zit, of het bloedt bij het sonderen en hoe diep de ruimte tussen de weefsels en het implantaat is. Zo werken we samen aan het behoud van uw implantaten.